به طور حتم برای پیشرفت به تکنولوژی و فناوری های جدید نیاز است . اما برای برخوردار بودن از این فناوری ها آیا موانعی سر راه وجود دارند و یا اینکه به چه چیز هایی برای استفاده از آنها نیاز داریم ؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد ... 


چند سال قبل زمانی که فرمت HD همه گیر شده بود ، دستگاه های زیادی برای پشتیبانی از آن وجود نداشتند . حال دقیقا مثل همان زمان این موارد دارد در مورد فناوی هایی مانند 4K و 3D Sound اتفاق می افتد .

اول از همه بحث حجم بالای این فناوری ها مطرح است . جایی که یک فیلم 4K فشرده شده ، به حداقل حجم 5 گیگ میرسد . یا یک فایل صدای سه بعدی حجمی نزدیک به 1 گیگابایت دارد . برای فشرده سازی این فرمت ها ، به موارد زیادی نیاز است . از جمله کدک های فشرده ساز . در حال حاضر بهترین کدک های فشرده ساز ، کدک های HEVC و VP9 هستند که البته باز هم محدودیت هایی وجود دارد . اما باز هم در مورد فیلم های 4K در حال حاضر بهترین انتخاب هستند .


اما با تمام این احوال باز هم حجم ها بسیار زیاد است . و برای دانلود و آپلود اینگونه فیلم ها ، به سرعت بالا و حجم زیادی از منابع نیاز است . به همین دلیل در ابتدای کار باید وسایلی ساخته شود که امکان دانلود و دریافت و تماشای اینگونه فیلم ها را در سریعترین زمان را ممکن کند . در همین جریان جا دارد به تکنولوژی Wigig شرکت کوالکام اشاره کنیم . همانطور که میدانید استاندارد های وای - فای تا قبل از تکنولوژی Wigig ، استاندارد های 802.11ab و 802.11ac بودند که روی باند های 2.4 و 5 گیگاهرتز سرعت را ارائه میدادند . اما با معرفی تکنولوژی Wigig ، استاندارد 802.11ad معرفی شد که روی باند 60 گیگاهرتز ، وظیفه انتقال سرعت را بر عهده دارد . 

یکی از وسایلی که در نماشگاه تکنولوژی CES2016 معرفی شد ، روتر مولتی باند Talon بود که ساخته شرکت تی پی لینک بود .



این روتر مولتی باند از استاندارد جدید یعنی Wigig پشتیبانی میکند و میتواند سرعتی تا 7 گیگابیت را ارائه دهد که برای فناوری های جدید مناسب ارزیابی میشود . هر چند باید به این نکته نیز اشاره که که قبل از استفاده از این روتر باید تکنولوژی Wigig همه گیر شود زیرا هنوز زیر ساخت های جهانی این تکنولوژی به حدی نرسیده که بتواند آن را همه گیر نامید . البته که تکنولوژی Li-Fi نیز در راه است و تمامی اینها از زیر ساخت های اولیه برای نهایت بازدهی از بهره برداری از تکنولوژی های جدید خواهند بود .


مورد بعد بحث پردازش این نوع تکنولوژی ها خواهد بود . درست است که میشود فیلم های 4K را روی مانیتور های با کیفیت پایین تر نیز مشاهده کرد اما به طور حتم برای بالاترین بازدهی به نمایشگر هایی با کیفیت 4K نیاز خواهید داشت . پس قدم بعدی خرید یک نمایشگر 4K خواهد بود که پاسخگوی نیاز های شما باشد . در مورد پردازش فایل های صوتی با فناوری 3D Sound به وسابل مربوط به آن نیاز خواهید داشت . از جدیدترین محصولات این زمینه میتوان به مواردی از نمایشگاه CES2016 اشاره کرد . 

مجموعه صوتی فیلیپس که از فناوری صدای فراگیر 6 گانه استفاده میکند ، یک انتخاب عالی برای پخش صدای سه بعدی است .


اگر هم علاقه یا نیازی به این مجموعه ندارید ، میتوانید از محصول جدید شرکت سنهایزر استفاده کنید . سنهایزر از یک مجموعه 9.1 اسپیکره در این مجصول خود استفاده کرده است . صدای سه بعدی با بهترین کیفیت ممکن در این هدفون پخش میشود و کاملا برای گوش دادن به صدای های سه بعدی مناسب ارزیابی میشود .




در نهایت ما در LDDA ، با تمام توان برای خدمت رسانی و گسترش علم در ایران عزیز و اسلامی تلاش میکنیم . 



مطالب تکمیلی در وبلاگ رسمی آکادمی دیجیتال لایت دریم منتشر خواهند شد .